Čína
Čína (tradiční znaky: 中國, zjednodušené znaky: 中国, hanyu pinyin: Zhōngguó, český přepis: Čung-kuo; tento pojem ovšem neznamená „Říše středu“, jak praví žurnalistické klišé: ve starověku se jím označovaly „ústřední státy“, tedy státy seskupené v Centrální planině, které představovaly tradiční kolébku čínské starověké kultury) je geografická oblast a historické území v Asii. Označuje prostor ovládaný čínskými impérii bez ohledu na to, šlo-li o etnicky čínské dynastie, nebo nikoli. (více ZDE)
Mytologie
Čínská mytologie je soubor čínských bájí, pověstí a kulturní historie, předávaných ústní nebo písemnou tradicí. Zahrnuje mýty o založení čínské kultury a čínského státu, popisuje přírodní katastrofy a skutky bohů a hrdinů. Podobně jako u jiných mytologií, i zde lidé v minulosti věřili, že alespoň část těchto příběhů byl skutečný zápis jejich historie. Některá témata mají i více převyprávěných verzí.
Stvoření světa
Existuje šest verzí popisující stvoření světa. V první vystupuje bohyně Nü Kua, která pomocí svých sedmdesáti proměn dala tvar všemu. Jiné dvě verze líčí stvoření světa vzájemným působením sil Jin a Jang. Ve čtvrté verzi se popisuje příběh o bohovi Čuan Sü, který poroučí svým dvěma vnukům Čchungovi a Liovi, aby navždy nesli nebesa a stlačovali zemi, čím je od sebe rozdělují. Další verzi nalezneme v knize Čuang, kterou napsal někdy ve 4. století př. n. l. filozof Čuang Ce. Vystupuje zde bůh Chun-tun, který svou smrtí dá vzniknout vesmíru. Poslední mýtus vypráví o obrovi Pchan Kuovi, polobohovi s lidskou podobou. Pchan Ku umírá a různé části jeho těla se přeměňují na různé věci na zemi: z dechu se stane vítr, z končetin hory, z hmyzu na jeho těle se staly lidé, aj. Jiná varianta příběhu spojuje mýtus o Pchan Kuovi a Jin a Jang.
Stvoření lidstva
V mýtech o vzniku lidí se opět vyskytuje obr Pchan Ku a Jin a Jang. Objevuje se zde i bohyně Nü Kua, která lidi vytvořila pomocí hrnčířského kruhu z žlutého jílu. Když již nemohla dál tvořit, namáčela provázek v bahně a vystřikující kapky se měnili v lidi. Zatímco lidé ze žlutého jílu tvořili vyšší bohatou a šlechtickou část společnosti, lidé z bahna tvořili chudé z nižších vrstev.
Bohové
- Tři čistí (三清), taoistická trojice:
	
- Yuanshi Tianzun (元始天尊)
 - Lingbao Tianzun (靈寶天尊)
 - Daode Tianzun (道德天尊)
 
 
- Čtyři císaři (四御), nebeští králové taoismu:
	
- Jü-chuang (Ju Huang, Nefritový císař)
 - Beiji Dadi
 - Tianhuang Dadi
 - Císařovna Země
 
 
- Osm nesmrtelných (八仙):
	
- He Xiangu (何仙姑)
 - Cao Guojiu (曹國舅)
 - Tie Guaili (鐵拐李)
 - Lan Caihe (藍采和)
 - Lu Dongbin (呂洞賓)
 - Han Xiangzi (韓湘子)
 - Zhang Guolao (張果老)
 - Han Zhongli (漢鍾離)
 
 
- Božstva odkazující na Buddhu:
	
- Guan Yin (觀音) (觀音菩薩, také Kuan Yin)
 - Hotei - smějící se Buddha
 - Dizang (地藏菩薩/地藏王, Ksitigarbha) - vládce deseti pekel
 - Čtyři nebeští králové (四大天王) - čtyři buddhišští ochranní bohové
 - Gautama Buddha (釋迦牟尼)
 
 - Erlang Shen (二郎神)
 - Lei Gong (雷公) - bůh hromů a bouří
 - Nezha (哪吒)
 - Guan Yu (關聖帝君) - bůh bratrství a války
 - Zhao Gongming (趙公明)
 - Bi Gan (比干)
 - Bi Fang
 - Kui Xing (魁星)
 - Sun Wukong (孫悟空)
 - Daoji (道濟)
 - Matsu (媽祖)
 - Zao Jun (灶君)
 - Tu Di Gong (土地公)
 - Town god (城隍)
 - Zhong Kui (鍾馗)
 - Lung Mo (龍母)
 - Hung Shing (洪聖)
 - Tam Kung
 - Wong Tai Sin (黃大仙)
 - Meng Po (孟婆)
 - Tři vznešení a pět císařů (三皇五帝) - soubor bájných vládců
 - Zhu Rong (祝融)
 - Gong Gong (共工)
 - Chi You (蚩尤)
 - Da Yu (大禹)
 - Kua Fu (夸父追日)
 - Cangjie (倉頡)
 - Hou Yi (后羿)
 - Čchang E (嫦娥)
 - Qi Xi (牛郎織女)
 - Han Ba (旱魃)
 - Wenchang Wang (文昌王)
 - Gao Yao (皋陶)
 - Tu Er Shen (兔兒神)
 - Wu Gang (吳剛)
 
Mystické bytosti
- Bashe (巴蛇) - had proslulý polykáním slonů
 
- Ptáci:
	
- Fenghuang - čínský fénix
 - Jian (鶼) - bájný pták, údajně jen s jedním okem a jedním křídlem: 鶼鶼 pár těchto ptáků je závislý jeden na druhém, jsou nerozlučitelní, představují ženu a muže
 - Jiguang (吉光)
 - Jingwei (精衛) - bájný pták, který se snaží naplnit oceán větvičkami a kamínky
 - Jiufeng - devítihlavý pták užívaný pro strašení dětí
 - Peng (鵬) - bájný pták ohromné velikosti s neskutečnou sílou létat
 - Qing Niao (青鳥) - bájný pták, posel Xi Wangmua
 - Sanzuniao (三足鳥) - trojnohá vrána
 - Shang-Yang (Žluna zelená)
 - Su Shuang (鷫鵊) - bájný pták, také někdy popisován jako vodní pták, podobně jako jestřáb.
 - Zhen (鴆) - zhoubný pták
 - Zhu - špatné znamení
 
 
- Čínští draci:
	
- Yinglong - mocný služebník Huang Dia
 - Dračí král
 - Fucanglong - drak bohatství
 - Shenlong - drak deště
 - Dilong - drak země
 - Tianlong - nebeský drak
 - Chi - bezrohý drak nebo horský démon
 - Jiaolong - drak potop a moře
 
 
- Čínští "jednorožci":
 
- Čtyři symboly (四象):
 
- Čtyři démoni (四凶):
 
- Longma (龍馬) - "dračí kůň", podobný Qilinu.
 - Kui (夔) - jednonohý horský drak nebo démon
 - Kun (někdy také Peng - 鯤) - bájná obrovská ryba
 - Jiang Shi
 - Luduan
 - Yaoguai — démoni
 - Huli jing — liščí duchové
 - Nian
 - Pixiu (貔貅)
 - Rui Shi (瑞獅)
 - Xiao (魈) - bájný horský duch nebo démon
 - Xing Tian (刑天 "potrestaný" nebo "ten, kdo byl potrestán nebem") - bezhlavý obr
 - Chinese Monkey - zlí duchové
 - Yifan Zhang - kočičí bohyně
 - Zhayu (詐窳)
 - Iphot - bytost ze světla, která přináší světlo do světa
 
Existují i další jiné bytosti.
Jin a Jang

Koncept jin a jang má původ v dávné čínské filosofii a popisuje dvě navzájem opačné a doplňující se síly, které se nacházejí v každé živé i neživé části vesmíru.
Jin (čín. 陰/阴; „tmavé místo, severní svah (kopce), jižní břeh (řeky), zamračené, zahalené“) je tmavší element; působí smutně, pasivně, tmavě, žensky a koresponduje s nocí. Jin je často symbolizovaný vodou a zemí.
Jang (čín. 陽/阳; „světlé místo, jižní svah (kopce), severní břeh (řeky), sluneční světlo“) je světlejší element; působí vesele, aktivně, světle, mužsky a koresponduje se dnem. Jang je často symbolizovaný ohněm a větrem.
Jin (ženskost, tma, pasivní síla) a Jang (mužská, světlá, tvořivá síla) jsou popisem doplňujících se opaků a nejsou absolutní – proto jakákoliv dichotomie jin a jang bude z jiné perspektivy vypadat opačně. Proto se výše uvedené pojmy k Jin a Jang neberou doslovně. Všechny síly v přírodě mají oba dva stavy a tyto stavy jsou v neustálém pohybu. Na západě se často Jin a Jang zobrazuje nepřesně jako „zlo“ a „dobro“. Nesprávná je i interpretace symbolu ve smyslu barev – tchaj-ťi tchu nesymbolizuje černou a bílou (nebo červenou) barvu jako opak (černá není neexistence bílé), ale symbolizuje v analogii tmu a světlo (tma je neexistence světla a naopak).
Každá věc se dá popsat jako zároveň jin a jang.
Jin a jang se nevylučují.
- Všechno má svůj opak – ne však absolutní. Žádná věc totiž není čistě jin nebo čistě jang. Každá ze sil obsahuji základ té druhé. Například zima se nemůže změnit na léto.
 
Jin a jang jsou na sobě závislé.
- Jedno nemůže existovat bez druhého. Den nemůže existovat bez noci.
 
Jin a jang se dají dále dělit na jin a jang.
- Jestliže uvažujeme teplotu, jin může být zima a jang teplo. Jang však můžeme znovu rozdělit na jin – teplo a jang – žár.
 
Jin a jang se navzájem podporují.
- Jin a jang jsou obvykle ve stavu rovnováhy: pokud jeden naroste, druhý ustoupí. Někdy může dojít k nerovnováze: přebytek jin, přebytek jang, nedostatek jin, nedostatek jang. Takové nerovnováhy znovu tvoří pár: přebytek jin způsobí nedostatek jang a naopak.
 
Jin a jang se mohou navzájem měnit.
- Například noc se mění na den. Tato změna je stejně jako jin a jang také relativní. Z pohledu vnějšího pozorovatele existuje noc a den na Zemi zároveň a doplňují se.
 
Část z jin je jang, a část z jang je jin.
- Malé tečky v symbolu znamenají stopy jedné síly v druhé. Například i ve tmě tmě je světlo hvězd. Znamená to také, že absolutní extrém jedné síly se transformuje na opačný a to, že záleží na pohledu pozorovatele, zda je daná síla jin nebo jang. Například nejtěžší kámen se dá nejsnadněji rozbít.
 
Jin a jang do sebe organicky zapadají a jsou základem veškerých jevů. Například obraz Hory v mlze zobrazuje harmonii, která vzniká spojením jin (mlhy) a jang (hor).
Učení o jin a jang je obsažené už v knize I-ťing (Kniha přeměn) kde pomocí trigramů (elementů, které se skládají z tří jin nebo jang) je vyslovená myšlenka přeměn v přírodě. Tento koncept si osvojily obě čínské filosofie, Taoismus a Konfucianismus. Například raně středověký konfuciánský filosof Tung Čung-Šu učí: Doplňkem všech věcí je jin a jang… Principy, které jsou základem vladaře i služebníka, otce i syna, muže i ženy, jsou všechny zrozené z jin a jang. Vladař je jang a služebník je jin. Otec je jang a syn je jin. Manžel je jang a manželka je jin…
Učení o jin a jang se stalo společnou půdou, na které docházelo k značnému sbližování a vzájemnému doplňování a ovlivňování protikladných škol.
To je pro zatím vše pokud vás napadá něco více - prosím napište
Komentáře
Přehled komentářů
Vesmír vznikl sám svím rospínáním drobných částic až vznikli zhluky větší a větší až stoho byly hvezdy a planety .jin ženský rod vesmíru. Jang mužský rod vesmíru.tim jak je vesmír v pohybu rozhořelo se slunce a rozjasnilo měsíc,společně s planetami jin jang udržuje život.


jak to mohlo být
(pepa, 15. 8. 2012 5:26)